Close

Reclamecampagne maken

Als je een nieuw product wilt ontwikkelen ga je met behulp van marktonderzoek eerst kijken of er behoefte is aan dat product. Bovendien wil je in kaart brengen voor welke specifieke doelgroep je het product op de markt wilt brengen. Vervolgens ga je aan de slag met een communicatieplan met de SMART doelstellingen zodat het duidelijk is wat de weg is die gevolgd moet worden om het product te kunnen verkopen. De laatste fase is de reclamecampagne. Je kunt je voorstellen dat het niet genoeg is om er voor te zorgen dat een product in de schappen ligt bij een supermarkt. De consumenten moeten immers weten dat het product bestaat en dat het verkrijgbaar is. Dat is de fase waarin de reclamecampagne gaat starten.

Reclamecampagne en de media

De meest voorkomende en bekendste manier van reclame maken is de reclame op radio en televisie. Zeker op televisie kun je een nieuw product goed aanprijzen omdat je alle visuele middelen tot je beschikking hebt. Maar tegelijkertijd is het ook de duurste vorm van reclame maken. Want een reclamecampagne op televisie heeft een vervolg nodig om de boodschap keer op keer richting de potentiële klant duidelijk te maken. Een reclamecampagne op radio of televisie zal altijd gepaard gaan met reclame in kranten en tijdschriften, reclame op billboards maar ook door middel van displays in winkels om het product meer aandacht te geven. Je budget moet dermate hoog zijn dat je een dergelijke reclamecampagne kunt laten uitvoeren.

Goedkopere reclamecampagnes

Met een reclamecampagne probeer je de aandacht te trekken van je potentiële klanten en vervolgens hoop je dat de boodschap die je in een reclamecampagne meegeeft ook blijft hangen. Dat is nodig om die consument in de supermarkt er voor te laten zorgen dat hij of zij juist jouw product in het winkelwagentje legt. Er zijn goedkopere manieren om die boodschap bij de consumenten neer te leggen. Simpel flyeren tijdens drukke tijden in een stad of een leuke folder in de brievenbus.

Reclamecampagne op social media

De mogelijkheden van een reclamecampagne op social media zijn ogenschijnlijk onbeperkt maar dat valt nog wel mee. Natuurlijk is social media een prachtig medium om een product of dienst te promoten en aan te prijzen bij de consument. Maar de vraag is waar die kracht van social media nu precies ligt als het gaat om een reclamecampagne.

In de reclame is het een bekend gegeven dat er niets boven het aanprijzen van een product gaat als dat aanprijzen via de sociale contacten van de consument plaatsvindt. Een duidelijk voorbeeld zijn de verjaardagen. Als iemand op een verjaardag goede ervaringen met een bepaald product heeft en dat luid en duidelijk vertelt dan zullen de andere aanwezigen eerder geneigd zijn om dat product ook aan te schaffen. Dat gegeven wordt bij social media ook toegepast. Een berichtje op Facebook dat wordt gedeeld door iemand die je kent geeft meer vertrouwen in het product dan een advertentie in de krant. Die berichtjes gaan rond omdat iemand ooit eens bij een bericht heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in bijvoorbeeld een auto. Vervolgens krijgen de vrienden van die persoon dat berichtje ook te zien met de mededeling dat de bekende dit een leuke auto vindt.

Reclame acties

Op social media wordt je vaak uitgenodigd om bepaalde berichten te delen om zo in aanmerking te komen voor een bepaalde prijs. Even klikken en delen is zo gebeurd dus het is interessant om daar aan mee te doen. Maar de impact voor het product is vrij groot. Door een artikel op deze wijze te delen komt het veel onder de aandacht van potentiële kopers en dat is precies wat de fabrikant wil bereiken. Het kan zelfs veel effectiever zijn om op deze wijze een reclamecampagne op te zetten dan op radio of televisie.